0
Mijn winkelwagen

Je winkelwagentje is leeg.

Zo leer je visuele prikkels te filteren

Zicht is een zintuig dat gemakkelijk het grootste deel van onze hersencapaciteit in beslag neemt. Het is verantwoordelijk voor veel schakels in de neurale netwerken van de hersenen. Zicht is een sterk, assertief zintuig en het kan daarom moeilijk zijn om de focus te behouden en irrelevante visuele indrukken uit te filteren, vooral voor kinderen. Benieuwd hoe je dit toch kunt leren? Fysiotherapeut Hannah vertelt er meer over."Wanneer we de vele nieuwe indrukken moeten verspreiden die we ontvangen via het zicht, is het gemakkelijk om focus te verliezen en dus aandacht. Kleine kinderen vinden het daarom vaak een probleem om te zitten en een boek te lezen, wanneer er allerlei andere activiteiten in de ruimte gaande zijn die hun ogen niet kunnen filteren en zodoende hun aandacht trekken.

Naarmate onze hersenen zich ontwikkelen en we meer ervaring opdoen, zullen de meeste van ons beter worden in het filteren van irrelevante visuele prikkels en zo de focus behouden. Maar sommige kinderen hebben nog steeds problemen bij bijvoorbeeld het starten van school. Het kan moeilijk zijn om de aandacht vast te houden en te vermijden dat ze gestoord worden door de bewegingen en visuele indrukken die van alle andere kinderen in een klas afkomstig zijn."

Uitfilteren van irrelevante prikkels
Verbeteren van 
focus houden vergt oefening in het uitfilteren van irrelevante prikkelsBij het trainen van focus moet het kind betrokken zijn en weten wat wordt er getraind. De activiteit moet vervolgens zo worden georganiseerd dat het kind slaagt en een gevoel van succes ervaart. Door een positieve reactie zal het kind de voordelen inzien van de focus te kunnen filteren en deze te behouden. Het is precies dat gevoel van succes bij het doen van een inspanning, die de hersenen helpt om langzaam op zoek te gaan naar meer van hetzelfde succes.

Door het filteren te herhalen worden nieuwe neurale netwerken gevormd. Er worden dus letterlijk nieuwe paden in de hersenen gevormd. Wanneer een nieuw pad goed is uitgesleten, waardoor het een duidelijk en gemakkelijk pad is om te bewandelen, is het veilig om te zeggen dat er een vorm van automatisering heeft plaatsgevonden.



Oefenen met verschillende kleuren

Wil je gaan werken met het filteren van visuele prikkels en het behouden van focus? Ga dan oefenen met de smalle Rivierstenen. Deze zijn er in veel heldere kleuren die kunnen worden ingebouwd tot een lang pad. Het duidelijke onderscheid tussen de kleuren maakt de smalle Rivierstenen ideaal.

Bewegen op de Rivierstenen vereist balans en alle oefeningen die balans vereisen, helpen de aandacht vast te houden. Training kan gemakkelijk worden uitgebouwd. Door twee parallelle lijnen te bouwen, zijn ze bijvoorbeeld gemakkelijker te belopen. Het bouwen van een enkele lijn die kronkelt als een rivier, maakt het moeilijker. Je kunt de Rivierstenen ook combineren met de Rivierstenen Stappenset, waardoor hoogteverschillen ontstaan.

Bij het oefenen en spelen op de smalle Rivierstenen zullen kinderen vaak naar voren bewegen met behulp van hun zicht om hen naar de volgende kleur/steen in de serie te leiden. Wanneer je het kind vraagt om op een bepaalde kleur te stappen, die voor of achter het kind kan liggen, moet het kind de natuurlijke neiging beheersen om naar het volgende element te gaan.

 

 

----------------------------------------------------------


Case focus behouden
Werken aan fysieke coördinatie en aandacht
Visuele prikkels filteren

Molly is 6 en een levendig, vrolijk meisje. Ze zit in het eerste leerjaar en heeft het moeilijk op school, omdat ze worstelt met fysieke coördinatie en aandacht. Haar lerares zegt dat Molly snel wordt afgeleid door de bewegingen van de andere kinderen en zich moeilijk kan concentreren. Haar ogen registreren elke beweging in de klas, waardoor ze niet kan focussen en afmaken wat ze aan het doen is.

Thuis hebben haar ouders niet dezelfde perceptie. Molly kan zich daar gemakkelijk genoeg concentreren op kralenplaten of legpuzzels. Ze is enig kind en het huis is een rustige plek. Haar ouders zijn zich er terdege van bewust dat ze de tv, muziek of andere afleiding in de buurt van Molly vermijden als ze zich moet concentreren.

"Tijdens het eerste consult van Molly merkte ik dat haar ogen constant bewegen, terwijl ik met haar praat. Ze vindt het moeilijk om contact met me te houden en wordt constant afgeleid door wat ze in de kamer ziet. 

Ik praat met de ouders en Molly over de noodzaak om Molly's concentratievermogen te gaan trainen. Ik vraag de ouders om zich ervan bewust te zijn Molly te helpen door niet alles te volgen en commentaar te geven op alles wat ze ziet als ze zich op andere taken focust."

Aan de ouders werd gevraagd om in de richting te wijzen waar Molly zich op moet focussen als ze is afgeleid. Als Molly klaar is met de takenset, kunnen ze haar vertellen dat ze nu graag willen zien en praten over het ding dat ze eerder zag. Ze moeten haar ook prijzen voor het afmaken en behouden van haar focus.

 


"Tijdens de training probeerde Molly de smalle Rivierstenen uit. Ik vertel haar op welke kleuren ze moet stappen. Ze moet haar focus behouden en slechts één been tegelijk bewegen. Sommige stappen zijn lang en sommige achteruit, wat balans en volledige aandacht vereist. Molly beheerst de hele lijn met een goede concentratie en krijgt van mij en haar ouders lof voor haar vermogen om haar focus vast te houden en de juiste kleuren te vinden. Ze deed vaak een stap vooruit naar de volgende kleur in de reeks voordat ik zelfs maar iets zei, maar ze besefte dit zelf en corrigeerde dit door een stap terug te doen. In dergelijke situaties krijgt ze extra lof voor het corrigeren van een fout en voor het oplettend zijn.

Ik raad Molly aan om van plaats op school te veranderen om dichtbij de leraar te zitten, met de meeste van haar klasgenoten achter haar. Door minder beweging om haar heen te hebben, kan ze zich beter concentreren. Naarmate Molly rustiger wordt en de mensen om haar heen zich meer bewust worden van het geven van lof wanneer ze haar focus behoudt, verbetert ze snel.

Met andere woorden, Molly leert gefocust te blijven doordat haar ouders en leraar zich ervan bewust zijn dat dit gebeurd, haar hierop wijzen en haar complimenten geven wanneer ze zich concentreert of zich opnieuw kan concentreren wanneer haar aandacht was afgedwaald."