0
Mijn winkelwagen

Je winkelwagentje is leeg.

Bewegend Leren in de Gymzaal


In onze vorige post over Bewegend Leren, kon je lezen hoe Sylvia van de Onderwijswereld leuke tips gaf voor tijdens de les. Dit keer schreef ze een belangrijke blog over bewegend leren tijdens de gymles Lees je mee?

Steeds minder Gymles
De Gymles is voor veel kinderen een favoriet onderdeel van de week. Lekker ravotten, rennen, spelletjes spelen en vaardigheden oefenen. Het streven is dat elke basisschoolleerling 3 uur per week gymles krijgt van een vakdocent. Maar, dit blijkt in de prakijk vrijwel onhaalbaar. Op de meeste scholen komt het aantal uur gymles neer op twee uur in de week. Uit o.a. Zweeds onderzoek blijkt echter dat hoe fitter kinderen zijn, hoe beter ze in hun vel zitten en hoe beter de leerprestaties zijn. 

Helaas is het door het grote lerarentekort en de druk op het basisonderwijs voor veel scholen niet haalbaar om meer gymles in te bouwen. Sterker nog, veel scholen gaan noodgedwongen naar zelfs terug naar één gymles per weerk. Dit is natuurlijk jammer, maar wel begrijpelijk. Geen wonder dat het bewegend leren in de klas enorm populair is, want hierbij worden twee vliegen in één klap geslagen. De lesstof wordt beter opgenomen en kinderen komen extra in beweging! 

Bewegend Leren tijdens de Gymles
Natuurlijk moet de gymtijd goed moet worden ingezet om de fysieke vaardigheden te ontwikkelen, maar elke vorm van beweging is goed. Sylvia van de Onderwijswereld PO schreef hier een zeer interessante blog over met een mooi inzicht: "De tijd die bewegen kost, is nooit weggegooide tijd!" Het is de kunst om alle tijd optimaal te benutten waarbij kleine stapjes het verschil maken. Het gebruik van onze Opdrachten Dobbelsteen is bijvoorbeeld één van die kleine stapjes. Hiermee kunnen kinderen verschillende opdrachten doen tijdens het wachten op hun beurt tijdens de gymles.

Wil je nog meer leuke bewegend leer tips voor tijdens gymles? Lees dan vooral de hele blog van Sylvia!

De Opdrachten Dobbelsteen is overigens ook heel leuk voor op het schoolplein of voor in de groepsruimte. Je kunt hem namelijk combineren met bestaande beweeg- en opdrachtkaarten zoals deze Yoga Kaarten, of met de insteekkaarten met emoties, kleuren, breuken en dobbelsteenstippen.

Maar door je eigen opdrachten te maken kun je oneindig varieëren met leer- en beweegdoelen!

Bedankt voor het lezen en tot de volgende Beweeg blog!

Groet,

Alprovi